Jyväskylästä kotoisin oleva 27-vuotias Samuli on koulutukseltaan tradenomi ja hän työskentelee Admicomin Jyväskylän toimipisteellä. Samulille on ehtinyt karttua kokemusta erilaisista myynnin tehtävistä jo 15-vuotiaasta lähtien, ja myyntikokemusta löytyy niin kuluttaja- kuin yritysmyynninkin puolelta. Myyntitehtävien lisäksi hänellä on aiempaa kokemusta myös markkinoinnin työstä ja markkinointipalvelujen myynnistä. Nykyiseen myynnin tehtävään Admicomilla Samuli ei päätynyt täysin sattumalta.
”Olin pitänyt tätä yritystä silmällä ja nähnyt jo vuosi aikaisemmin rekryilmoituksen, mutta päädyin silloin toiseen firmaan. Jossain vaiheessa kuitenkin tuli kaipuu vähän samantyyppiseen järjestelmämyynnin työhön, jota olin aikaisemmin tehnyt. Huomasin, että rekryilmoitus oli auki, joten hakuajan viimeisenä päivänä taisin hakea ja pääsin sisään”, hän kertoo.
Myynnin parissa työpäivät voivat vaihdella ja uutta opittavaa riittää. Tyypillinen työpäivä koostuu Samulin mukaan seuraavista asioista:
”Työhöni kuuluu potentiaalisten asiakkaiden kontaktointi sekä palaverit, joissa kartoitetaan tarkemmin asiakkaan tarpeita. Esittelen myös järjestelmää, teen tarjouksia ja asiakkaan ostopäätöksen jälkeen laitetaan meidän päässä rattaat rullaamaan. Pidän myös asiakkaisiin yhteyttä ja työhön kuuluu asiakassuhteen huoltaminen ja kunnossa pitäminen. Myymämme Ultima Lite -ohjelmiston käyttöönottotiimi ja meidän myyntiporukka ovat samoissa tiloissa, joten päivittäin käyn myös keskusteluja heidän kanssaan.”
Vuosien kokemus myynnin parista on kehittänyt ammattitaitoa. Vahvuuksikseen myyjänä Samuli mainitsee argumentoinnin sekä kyvyn hahmottaa laajojakin kokonaisuuksia ja tuoda ne esille ymmärrettävällä tavalla:
”Osaan hahmottaa isompia kokonaisuuksia aika hyvin. Taito, joka liittyy enemmän myyntiin, on kokonaisuuksien yksinkertaistaminen, eli se että pystyn tuomaan asiat ruohonjuuritasolle ja puhumaan niistä simppelisti.”
Se, mikä on Samulin mielestä parasta tässä työssä, on yksiselitteistä:
”Työporukka”, hän toteaa hymyillen.
Lisäksi Samuli mainitsee positiivisena asiana, että hän pääsee haastamaan itseään töissä. Hän sanoo arvostavansa myös sitä, että Admicomilla panostetaan työntekijöihin, eikä yrityksen kehitys junnaa paikoillaan, vaan toiminnassa on päämäärätietoisuutta. Lopuksi hän kuvailee onnistumisen kokemuksia, mitkä ovat varmasti yksi syy siihen, miksi myynti jaksaa viehättää vuosien kokemuksen jälkeenkin:
”Työnähän myynti on sellaista tunteiden vuoristorataa, mutta kun tulee onnistumisia, niin se antaa aika hyviä fiiliksiä.”