Jyväskyläläinen Vilma on koulutukseltaan tradenomi, jolla on takanaan myös tietojärjestelmätieteiden opintoja. Hänelle on kertynyt myös rutkasti kokemusta kirjanpidosta, minkä vuoksi hän onkin erikoistunut Admicomin käyttöönottotiimissä taloushallinnon asiantuntijaksi. Admicomin kehittämää Adminet-toiminnanohjausjärjestelmää Vilma opetteli käyttämään jo edellisessä työpaikassaan, joten Admicomille siirtyminen reilu pari vuotta sitten tuntui luontevalta.
Pasi on Jyväskylästä valmistunut logistiikkainsinööri, jolla on paljon kokemusta erilaisista tietojärjestelmistä. Pasin erityisosaamista Admicomilla on käyttöönottokoulutusten vetäminen erityisesti teollisuusyrityksille. Admicomille hän päätyi haettuaan käyttöönoton avointa työpaikkaa:
”Olen helposti pystynyt oppimaan erilaisia järjestelmiä ja kun näin työpaikkailmoituksen, ajattelin että voisin olla hyvä tässä.”
Vilma on sitä mieltä, ettei aloittelevan käyttöönottokouluttajan tarvitse kuitenkaan olla minkään tietyn alan asiantuntija:
”Ei ole olemassa vaatimusta, millainen koulutustausta tai työkokemus pitää olla. Se on enemmän persoonakysymys, kenelle se sopii.”
Mitä käyttöönottokouluttaja tekee työkseen?
Käyttöönoton tehtävänä on taata asiakkaalle sujuva siirtyminen Adminetin käyttöön. Asiakasyrityksen toimintaan tutustumalla saadaan käsitys asiakkaan tarpeista, jotta saadaan valmiiden asetusten avulla luotua heidän päivittäistä työtään parhaiten tukeva Adminet-ympäristö. Asiakkaiden kanssa ollaan aluksi yhteydessä puhelimitse ja työnkuvaan sisältyy muutenkin paljon yhteistyötä asiakkaan kanssa: ”se on olennainen osa päivittäistä työtä”, Pasi valaisee.
”Suunnittelupalaverien tarkoituksena on saada kuva yrityksen toiminnasta, jotta ymmärretään heidän tavoitteet ja vaatimukset.”
Tämän pohjalta asiakkaalle aletaan säätämään Adminetin asetuksia heille sopiviksi, minkä jälkeen lähdetään paikan päälle kouluttamaan asiakasyrityksen työntekijöitä Adminetin käyttöön.
”Silloin asetukset ovat lähtökohtaisesti valmiina ja silloin katsotaan asiakkaan kanssa, miten tilaukset tehdään, tunnit kirjataan ja miten laskut lähetetään.”
Pääsääntöisesti koulutukset järjestetään paikan päällä asiakkaan luona ja matkustelu tuo työhön vaihtelua.
”Kyllä joka kuukausi tulee reissupäiviä mutta ei joka viikko. Oman kokemuksen perusteella tahti on hyvä.”
Perehdytys ja työkavereilta saatu tuki keräävät kiitosta
Kouluttajalta vaaditaan aina järjestelmän asiantuntijuutta ja molemmat pitivät perehdytystä työhön hyvänä ja käytännönläheisenä. Asioita käytiin läpi aina kokeneempien kouluttajien esimerkkien kautta ja tiiminvetäjän johdolla käytiin käyttöönoton toteutusta läpi ja mitä siihen kuuluu.
”Ei heti heitetty syvään päätyyn”
Pikkuhiljaa pidempään talossa olleiden kouluttajien tukemana pääsi soittamaan asiakkaille ja kouluttamaan paikan päälle, kunnes tuli ensimmäiset omat asiakkaat, Pasi muistelee.
”Silloinkin oli tietenkin mukana joku kokeneempi apuna.”
Pasi painottaa, että työ vaatii oma-aloitteisuutta ja rohkeutta tarttua puhelimeen. Hankalatkin asiat on käytävä asiakkaan kanssa läpi. Ajanhallinta ja organisointikyky ovat myös parivaljakon mielestä tärkeitä ominaisuuksia kouluttajille.
”Tässä työssä on oltava oma-aloitteinen tyyppi, joka ei pelkää tarttua puhelimeen.”, Pasi kuvailee.
Käyttöönottokouluttajan työ on itsenäistä ja siinä saa ottaa vastuuta, ja Admicomin toimistolla saa aina tarvittaessa myös hyvän työrauhan. Yksin ei kuitenkaan kenenkään tarvitse jäädä ja työkaverit ovat aina lähellä. Kun itse on asian kanssa jumissa niin muilta saa aina ideoita:
”Ongelmien ratkaisu yhdessä toimii tosi hyvin ja se on tämän työn suola”
Yhdessä tekemisestä Vilma paljastaakin, että Admicomin sisällä käyttöönottoporukalla on tunnetusti tiivis porukka ja hyvä yhteishenki.
”Jos joskus työ on raskasta tai tuntuu puurtamiselta, niin löytyy kuitenkin se vertaistuki ja on kuitenkin aina kiva tulla töihin”