Joni – myynti

Joni Haapamäki on ihmisläheinen myyntimies, josta on kehittynyt rautainen Adminet-ammattilainen ja sittemmin alkuperäisen artikkelin kirjoittamisen jälkeen niin toimiala- kuin myyntijohtajakin. Työnsä parhaimpina puolina Joni pitää kanssakäymistä ihmisten kanssa ja vapautta suunnitella omaa työtään.

”Hyvä ystävä suositteli paikkaa ja kehotti vilkaisemaan ja sitä kautta bongasin firman ja lähetin hakemuksen”, kertoo Joni Haapamäki siitä, kuinka hän päätyi Admicomille.

Alkujaan Jyväskylästä kotoisin olevalla myyjällä tuli tätä artikkelia kirjoittaessa kaksi vuotta täyteen Admicomilla. Vastavalmistuneelle kauppatieteiden maisterille myynti- ja markkinointityöt olivat kuitenkin entuudestaan tuttuja. Opiskelujen ohessa Joni työskenteli markkinoinnin ja kuluttajamyynnin parissa ja hänestä tuntui, että eri alojen kokemuksesta ja sitä kautta eri näkökulmista, on ollut apua myyntityössä:

”Paljon nähnyt erilaisia mahdollisuuksia, vaihtoehtoja, projekteja ja tapahtumia siinä rinnalla, jotka ovat avartaneet silmiä aika paljon.”

Yritysten välistä myyntityötä Joni ei kuitenkaan koskaan ollut tehnyt ja aluksi sen mielekkyys arvelutti miestä.

”Epäröin alkuun, että onkohan tämä kiinnostavaa hommaa, mutta ensimmäistä päivää kun astui ovesta sisään ja pääsi tekemisen makuun niin en ole katunut hetkeäkään.”

Joni työskentelee Helsingin toimipisteeltä käsin ja hänen vastuualueensa myyjänä kattaa Etelä- ja Varsinais-Suomen Haminasta rannikkoa pitkin aina Poriin asti.

”Kilometrit on tulleet tutuiksi. Toisaalta se on mukavaa, että näkee oikeasti sitä ympäristöä missä asiakkaat ovat tekemisissä ja miltä heidän toimintaympäristö näyttää”, Haapamäki toteaa

B2B-myynti on ihmisläheistä ja jatkuvaa oppimista

Admicomilla myyjänä työskentelystä Joni pitää sen ihmisläheisyyden ja itsenäisyyden takia. Asiakkaille ei vain soiteta kerran toimistokopista käsin, vaan myynti ja asiakkaan kohtaaminen lähtee aivan ruohonjuuritasolta ja heidän kanssaan käydään vuoropuhelua ja tietenkin paikan päällä tapaamassa – joskus useastikin.

B2B-myynnissä työ eroaa monella tapaa aiemmasta tehtävästä kuluttajamyynnin parissa. Yritys ja yrittäjä pitää Jonin mielestä tuntea ennen kuin heille voi alkaa kertomaan kuinka heidän liiketoimintaansa voi Adminetin avulla pyrkiä parantamaan.

”Ihmisille rakennetaan kuitenkin parempaa arkea. Jos niitä ihmisiä ei opi tuntemaan niin aivan turha mennä kertomaan miten arki voi olla parempi.”

Adminetin kaltaisia järjestelmiä ei vaihdeta ihan joka vuosi saatikka vuosikymmen, joten myyntitapahtuma voi olla pitkä, mutta palkitseva prosessi.

”Siinä pystyy oikeasti auttamaan yrittäjää ja yrityksen työntekijöitä kehittämään omaa arkea.”

Haapamäki suhtautuu myyntityöhönsä kuitenkin nöyrällä asenteella. Hänen mielestään jokaisessa asiakastapaamisessa oppii aina jotain uutta, kun kuulee eri tarinoita kokeneemmilta ja kyselee asioista, joista ei tiedä.

”Turha mennä väittämään itse, että tietää paremmin kuin toinen, kun toinen on tehnyt 40 vuotta tätä hommaa.”

Admicomilla saa vastuuta ja tukea

Asiakkaat ja työkaverit ovat Jonin mielestä työn parhaita puolia. Ihmisten kanssa juttelu ja toimiminen kiinnostaa häntä, eikä työ ole niin vakavaa vaan toimistolla ja asiakastapaamisissa on varsin rento ilmapiiri.

Jonin mukaan Admicomin myynnin esimiehet myös panostavat työntekijöihinsä ja tämä näkyy luottamuksena ja vapautena ohjata, suunnitella ja kehittää omaa työtään, minkä hän näkee samalla sekä hyvänä puolena että haasteena.

”Myyntitiimissä ihmiset ovat erilaisia ja tosi paljon johto tukee yksilöiden vahvuuksia, koska ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä tätä työtä. Panostetaan yksilöihin ja siihen että yksilöt saavat kehittää omasta työstä mieleisen. Tässä työn mielekkyyden kautta tulee sitoutuneisuus ja sitoutuneisuuden kautta tulee tuloksia.”

Omien asiakkaiden, heidän kanssaan käytettävän ajan ja oman kalenterin suunnittelun hoitaa parhaiten aina myyjä itse ja siitä Jonin mukaan tulee paljon vastuuta. Vapaus suunnitella omaa työtään voi olla haastavaa, mutta Jonin mielestä se tuo myös tuo vapautta.

”Se on haaste, mutta toisaalta tosi iso mahdollisuus ja koen että siihen luotetaan ja sen vastuun kanto tuntuu hyvältä. Varsinkin sitten kun siinä pärjää, niin erittäin hieno paikka olla töissä.”

Vaikka työtä tehdään paljon itsenäisesti, Joni pitää myyntityötä Admicomilla myös vahvasti joukkuelajina. Myyntitiimissä kannustetaan toisia eteenpäin ja positiivinen työporukka vaikuttaa työntekoon valtavasti.

”Totta kai saa paljon tukea ja aina kun kysyy, niin autetaan!”