Entisiltä työkavereiltaan Heli oli kuullut Admicomista hyviä asioita ja heidän suosittelemana hän päätti hakea kirjanpitäjän paikkaa avoimella hakemuksella. Päätös hakea ei ollut missään nimessä helppo, sillä tilitoimistoista oli työhistorian myötä jäänyt kaikkea muuta kuin ruusuinen kuva. Riski kuitenkin kannatti, sillä pian hakemuksen lähettämisen jälkeen häneen otettiin yhteyttä ja hän sai paikan. Omien sanojensa mukaan Heli on viihtynyt hyvin.
”Minua epäilytti kuinka usein Admicomille, minulle ennen tuntemattomaan yritykseen, haetaan kirjanpitäjiä. Yleensähän tilitoimistoissa rekrytointien syynä on työntekijöiden iso vaihtuvuus. Admicomilla työntekijätarve johtui kuitenkin kovasta kasvusta. Onneksi sain ovien sisäpuolelta tietoa ilmapiiristä ja toimintatavoista, ja uskalsin hakea.”
Vähemmän ohjelmistoja – vähemmän ongelmia
Vaikka Helin perehdyttäjillä voi kuulemma olla eri mielipide, hän kuitenkin pilke silmäkulmassa uskoo oppineensa järjestelmän käytön todella nopeasti ja sanoo yleisestikin saaneensa erittäin hyvän perehdytyksen Adminetin käyttöön. Hän kokee helpottavaksi, kun käytössä on vain yksi ohjelmisto:
”Perus tilitoimistossa on usein monta ohjelmistoa ja se on ihan eri, kun tehdään yhdellä. Kun se on oikeasti vain se yksi ohjelmisto, Adminet.”

Admicomin ohjelmistotuki, tuotekehitystiimi sekä jatkuva halu kehittää toimintatapoja sekä ohjelmistoja eteenpäin saavat Heliltä kiitosta samoin kuin sähköinen ja pitkälle automatisoitu kirjanpito.
”Apua saa saman talon sisältä nopeasti ja meillä on kanava, jota pitkin voimme laittaa ohjelmistoon liittyviä kehitysideoita. Ennen asiakas toi paperisena aineiston ja vasta sitten tehtiin kirjanpito. Admicomilla on sähköinen kirjanpito ja automatiikka hoitaa kuukausikirjanpidon.”
Aikaisemmin esimerkiksi arvonlisäveropäivän läheneminen nostatti aina verenpainetta. Admicomilla automatiikka hoitaa perus kuukausikirjanpidon ja työn luonne on muuttunut hyvin paljon.
”Enää alv-päivä ei ole mikään erityinen päivä, se ei meillä aiheuta toimenpiteitä. Joskus naureskelemme, että mitenkähän me työtämme kuvaisimme. Kirjanpitäjä ei ole enää sanan varsinaisessa merkityksessään meidän työtä kuvaava termi. Pääosin työmme on asiakkaiden neuvomista kirjanpitoon ja ohjelmiston käyttöön liittyen. Katsomme päältä, että homma pyörii ja rullaa.”
Helin mielestä Adminetin käyttö helpottaa työtä juuri siksi, kun aikaa ei mene usean eri järjestelmän välillä seilailuun ja opetteluun. Myös asiakasyritysten keskittyminen samalle alalle helpottaa työtä.
”Ennen kun oli kampaamo, hautaustoimisto ja raksafirma, ei mistään alasta tullut kunnon käsitystä. Jos asiakkaiden toimialakirjo on laaja, eihän siinä pysty vertailemaan ja tule sellaista yleiskuvaa. Nyt on todella kiva, kun on vain kolme toimialaa ja helpottavaa kun valtava massa tiivistyi tiettyihin aloihin.”

Rento työilmapiiri on luksusta
Haasteita löytyy jokaisesta työstä ja kirjanpitäjille alan riesa on usein sama eli kevätaika, jolloin tulee paljon tilinpäätöksiä ja töissä on kova kiire. Joissain paikoissa ylityömäärät paisuvat mahdottomiin mutta ei täällä, Heli pohtii.
”Täällä koen, että vapaa-aikaani kunnioitetaan. Ei oleteta, että keväisinkään elettäisiin pelkästään työlle. Ensimmäistä kertaa esimieheltä tulee vahvasti se viesti, että pitää sanoa, jos jotain on tai jos ei jaksa. Aina on vaihtoehto ja koskaan ei ole sanottu, ettei ole muuta vaihtoehtoa. Ei ole vain sananhelinää, että työntekijöistä pidetään huolta.”
Aikaisempiin tilitoimistokokemuksiin verrattuna Heli pitää Admicomilla työskentelystä juurikin tekemisen rentouden takia. Jokaisen minuutin työtehoa ei kytätä vaan asiat saa tehdä omaan tahtiin ilman kellon luomia paineita, kunhan sovitut hommat tulee tehtyä. Kirjanpitäjä saa keskittyä kirjanpitäjän työhön.
”Se vapaus. On ne tietyt asiakkaat, mitkä hoidetaan itsenäisesti. Kukaan ei tule sanomaan, että tänään teet tän ja tän tai miten olet käyttänyt tämän asiakkaan kirjanpitoon näin monta työtuntia. Toki siinä tulee myös vastuu siitä, että kaikki hommat tehdään ajallaan.”
Työrauhaa Heli arvostaa suuresti ja sen hän kokee toteutuvan arjessa. Pienemmät kahden-kolmen hengen työhuoneet ovat olleet toimiva ratkaisu ja töitä saa tehdä rauhassa.
”Ihan luksusta, kun on kahden hengen huoneita. Työrauha on meillä todella hyvä!”
Heli nauttii myös avuliaasta työilmapiiristä. Esimieheltä ja työkavereilta saa aina apua, kuten viikoittaisilla kyselytunneilla. Esimies vetää kyselytunnit ja siellä saa kysyä mitä vain. Samalla muiden kysymyksistä ja vastauksista oppii paljon.
”Sellaista tiedon jakamista, millaiseen en ole ennen törmännyt. Täällä lähdetään siitä, että olet niillä tietotaidoilla, joita sinulla on – ja tärkeintä on se mitä sinä opit.”
